Muntahkab Ahadis - Bab Solat

Hadis 041

Dari Kharijah ibn Khuzafah ra meriwayatkan bahawa pada suatu hari Rasulullah saw telah datang kepada kami dan bersabda; Sesungguhnya Allah swt telah mengurniakan kepada kamu satu lagi sembahyang, yang mana lebih baik dari unta merah bagi kamu iaitu sembahyang witir. Allah swt telah menetapkan bagimu waktunya iaitu selepas sembahyang Isyak sehinggalah terbitnya Fajar. (HR Abu Daud)

Keterangan:
Orang-orang arab menganggap bahawa unta-unta merah adalah satu bentuk harta yang amat tinggi nilainya.

Hadis 042

Dari Abu Darda ra berkata aku telah diwasiatkan oleh kekasihku Rasulullah saw dengan tiga perkara, (pertama)berpuasa tiga hari setiap bulan, (kedua)bersembahyang witir sebelum tidur, (ketiga)bersembahyang dua rakaat sunat sebelum sembahyang Subuh. (HR Tabrani, Majma uz Zawaid)

Keterangan:
Bagi orang-orang yang telah biasa bangun malam untuk mereka bangun dan bersembahyang witir adalah afdhal dan bagi orang-orang yang tidak biasa bangun, dia hendaklah mengerjakan witir dahulu sebelum tidur.

Hadis 043

Dari ibn Umar ra berkata; Rasulullah saw telah bersabda; Tidak sempurna iman bagi orang-orang yang tidak amanah dan tidak ada sembahyang bagi orang-orang yang tidak ada wudhuk. Dan tidak ada agama bagi orang-orang yang tidak sembahyang. Sesungguhnya kedudukan sembahyang di dalam agama, adalah seumpama kepala kepada badan. (HR Tabrani dan Targhib)

Hadis 044

Dari Jabir ibn Abdullah ra berkata aku mendengar Baginda Rasulullah saw bersabda; Meninggalkan sembahyang boleh menyampaikan seseorang itu kepada syirik dan kufur. (HR Tabrani, At-Targhib)

Hadis 045

Dari Ibnu Rasulullah Abbas ra meriwayatkan bahawa Baginda saw bersabda: Barangsiapa meninggalkan sembahyang dia akan bertemu Allah dalam keadaan Allah sangat murka kepadanya. (HR Bazzar, Tabrani)

Hadis 046

Dari Nufal bin Muawiah ra meriwayatkan bahawa Baginda Rasulullah saw bersabda; Barangsiapa terluput sembahyangnya adalah seumpama dia kehilangan ahli keluarganya, hartanya dan segala kekayaannya. (HR Ibn Hibban)

Hadis 047

Dari Abdullah bin Amr Ibn As ra meriwayatkan bahawa Baginda Rasulullah saw bersabda; Perintahkanlah anak-anakmu bersembahyang ketika berumur tujuh tahun dan rotanilah dia jika tidak mahu bersembahyang ketika di umur sepuluh tahun dan pisahkanlah di antara tempat tidur mereka (antara adik beradik lelaki dan perempuannya). (HR Abu Daud)

Keterangan:
Mendidik anak-anak dengan rotan ialah dengan kadar tidak memberi mudharat dan mencederakan jasmani kanak-kanak tersebut.

Hadis 048

Dari Abu Hurairah ra meriwayatkan bahawa Rasulullah saw bersabda: Dosa-dosa seorang muazzin akan diampuni sejauh mana kedengaran suara azannya(maksudnya kalaulah dosa-dosanya memenuhi seluruh tempat sejauh mana kedengaran suara azannya itu pun akan diampunkan oleh Allah swt setiap sesuatu yang hidup atau tidak bernyawa yang mendengar suara muazzin akan menjadi saksi pada hari Kiamat. Akan dituliskan bagi setiap orang yang bersembahyang kerana azannya itu dua puluh lima kali ganda sembahyang dan diampuni dosa-dosanya dari satu waktu sembahyang dengan sembahyang yang lain. (HR Abu Daud)

Keterangan:
Sebahagian ulama berpendapat bahawa dua puluh lima ganjaran sembahyang muazzin dan diampuni dosa-dosanya dari azan yang lalu hingga ke azan yang akan datang. (Badhal Majhud)

Hadis 049

Dari Abdullah bin Umar ra meriwayatkan bahawa Baginda Rasulullah saw bersabda: Allah swt mengampuni dosa-dosa seorang muazzin sejauh mana suaranya itu kedengaran. Dan setiap yang bernyawa atau tidak bernyawa yang mendengar suara azannya memohon keampunan baginya dan di dalam satu riwayat yang lain setiap yang bernyawa atau tidak bernyawa menjawab seruan azan yang didengarinya. (HR Ahmad)

Hadis 050

Dari Abi Saksa'ah meriwayatkan bahawa Hadzrat Abu Kudri ra berkata: Apabila kamu berada di dalam hutan, tinggikan dan kuatkanlah suara azan kamu kerana aku mendengar Baginda Rasulullah saw bersabda; Semua pokok-pokok, ketulan-ketulan tanah, batu-batu, jin dan manusia yang mendengar seruan azan akan menjadi saksi pada hari Kiamat kelak. (HR Ibn Khuzaimah)

Hadis 051

Dari Barra bin Azib ra meriwayatkan bahawa Baginda Rasulullah saw bersabda: Sesungguhnya Allah swt dan para malaikatNya memohon selawat ke atas orang-orang yang berada di dalam saf pertama(dalam sembahyang) dan Muazzin akan diampuni dosa-dosanya sejauh mana kedengaran suara azannya dan dibenarkan oleh siapa sahaja yang mendengarnya samada yang bernyawa atau tidak bernyawa. Dan Muazzin akan mendapat ganjaran yang sama seramai mana orang yang datang bersembahyang bersama-sama dengannya. (HR Nasal)

Keterangan:
Sebahagian dari ulama menafsirkan mengenai ayat yang kedua daripada hadis di atas ialah dosa-dosa muazzin yang dilakukan dari mana dia berazan sehingalah ke tempat terakhir suara azannya kedengaran akan diampunkan oleh Allah. Satu lagi maksudnya ialah dosa-dosa orang yang tinggal di sekitar mana suara muazzin itu kedengaran dengan syafaatnya muazzin akan diampunkan oleh Allah (Badhal Majhud)

Hadis 052

Dari Muawiah ra meriwayatkan bahawa Baginda Rasululah saw bersabda: Pada hari Kiamat kelak Muazzin ialah orang yang paling panjang lehernya. (HR Muslim)

Keterangan:
(1) Mengenai makna hadis tersebut ulama menerangkan bahawa oleh kerana melalui azan yang dilaungkan oleh seorang muazzin maka orang ramai akan datang ke masjid untuk bersembahyang. Di sini orang ramai sebagai pengikut dan Muazzin ialah(asal) sebagai pemimpin. Oleh kerana sebagai pemimpin maka Allah swt meninggikan lehernya supaya kepalanya dapat dilihat oleh semua orang.

(2) Muazzin memperolehi ganjaran yang sangat banyak. Oleh kerana sukakan kepada ganjaran yang diperolehinya dia telah meninggi-ninggikan lehernya. Oleh itu lehernya kelihatan lebih panjang.

(3) Pada hari Kiamat para Muazzin berleher panjang kerana dia tidak akan menyesali di atas amalan-amalannya. Sebaliknya seorang yang menyesal di atas amalan-amalannya akan merasa malu, menyesal dan menundukkan lehernya. Kerana itu lehernya kelihatan pendek.

(4) Leher Muazzin kelihatan panjang kerana di Padang Mahsyar kelak dialah orang yang paling unggul dan sebahagian ulamak menterjemahkan hadis ini sebagai; Muazzin ialah orang yang paling pantas menuju ke syurga. (An Nawawi)

Hadis 053

Abdullah ibn Umar ra meriwayatkan bahawa Baginda Rasulullah saw bersabda; Barangsiapa memberi azan selama dua belas tahun, adalah wajib baginya syurga dan dituliskan baginya setiap kali azan ialah sebanyak enam puluh kebaikan dan setiap kali iqamat akan dituliskan baginya tiga puluh kebaikan. (HR Al Hakim)

Hadis 054

Abdullah ibn Umar ra meriwayatkan bahawa Baginda Rasulullah saw bersabda; Tiga golongan manusia yang tidak akan merasai ketakutan yang amat sangat pada hari Kiamat dan tidak akan dihisab. Dia akan berada di atas timbunan-timbunan kasturi sehinggalah seluruh makhluk habis dihisab. Pertama ialah seorang yang membaca Al-Quran semata-mata kerana Allah swt. Begitu juga seorang yang mengimami orang ramai dalam keadaan dia disenanginya. Kedua ialah seorang yang menyeru untuk sembahyang semata-mata kerana Allah. Ketiga ialah seorang yang bermuamalah dengan muamalah yang baik dengan Tuhannya dan dengan orang-orang bawahannya. (HR Tirmizi dan Tabrani)

Hadis 055

Dari Abdullah ibn Umar ra meriwayatkan bahawa Baginda Rasulullah saw bersabda; Tiga jenis orang yang mana pada hari Kiamat nanti akan berada di dalam timbunan-timbunan kasturi. Orang-orang di sekelilingnya akan merasai cemburu dengan keadaannya. Pertama dia ialah seorang lelaki yang melaungkan seruan azan untuk bersembahyang lima waktu siang dan malam. Kedua ialah seorang lelaki yang mengimami orang ramai dalam keadaan mereka menyenanginya dan ketiga ialah seorang hamba yang menunaikan hak Allah dan hak tuannya. (HR Tirmizi)

Hadis 056

Dari Abu Hurairah ra meriwayatkan bahawa Baginda Rasulullah saw bersabda; Imam ialah seorang yang bertanggung jawab dan Muazzin seorang yang memegang amanah(waktu). Wahai Allah swt berilah petunjuk kepada para Imam dan berilah pengampunan kepada para Muazzin. (HR Abu Daud)

Keterangan:
Maksud bagi tanggungjawab Imam ialah selain daripada bertanggungjawab kepada sembahyangnya sendiri beliau juga bertanggungjawab kepada sembahyang para makmum di belakangnya. Oleh itu seharusnya para Imam hendaklah bersembahyang dengan cara yang terbaik secara zahir dan batin. Muazzin sebagai pemegang amanah(waktu) di mana orang ramai menaruh sepenuh kepercayaan kepada Muazzin untuk menentukan waktu sembahyang dan bermula puasa atau berbuka. Oleh itu seharusnya bagi Muazzin menjaga waktu sembahyang dengan betul kerana kadang-kadang Muazzin berazan di waktu yang salah. Oleh itu Baginda Rasulullah saw memohon keampunan untuknya. (Badhal Majhud)

Hadis 057

Dari Jabir ra berkata: Aku mendengar Baginda Rasulullah saw bersabda: Sesungguhnya syaitan apabila mendengar seruan azan akan pergi jauh sehingga sampai ke satu tempat bernama Rauha'. Hadzrat Sulaiman r.alaihi berkata; Aku bertanya kepada Hadzrat Jabir ra mengenai Rauha'. Beliau menjawab: la adalah satu tempat yang jauhnya tiga puluh enam batu daripada Madinah. (HR Muslim)

Hadis 058

Dari Abu Hurairah ra meriwayatkan bahawa Baginda Rasulullah saw bersabda; Apabila azan dilaungkan untuk bersembahyang syaitan akan lari kebelakang dalam keadaan terkentut-kentut supaya tidak mendengar suara azan. Kemudian apabila azan selesai dia akan datang semula. Begitu juga apabila iqamat dilaungkan dia akan lari ke belakang dan apabila iqamat selesai dia akan datang semula untuk menimbulkan was-was di dalam hati orang yang bersembahyang. Dia akan berkata: Ingatlah itu! Ingatlah ini! Sehingga perkara-perkara yang tidak terfikir sebelumnya. Dan sehingga orang itu tidak dapat mengingat berapa bilangan rakaat yang telah berlalu. (HR Muslim)

Hadis 059

Dari Abu Hurairah ra meriwayatkan bahawa Rasulullah saw bersabda; Jikalau manusia mengetahui apa ganjaran azan dan berada di saf yang pertama dan tidak ada jalan lain untuk memperolehi azan dan di saf yang pertama kecuali dengan cara mengundi, nescaya mereka berundi. (HR Bukhari)

Hadis 060

Dari Salman Al Farsi ra meriwayatkan bahawa Rasulullah saw bersabda: Apabila seorang berada di dalam hutan dan tiba waktu sembahyang, maka dia berwudhu' dan sekiranya dia tidak menjumpai air dia bertayamum dan ketika iqamat dilaungkan untuk bersembahyang, kedua malaikat yang mencatitkan amal kebaikan akan bersembahyang bersama dengannya dan sekiranya dia melaungkan azan dan iqamat maka sejumlah besar daripada tentera-tentera Allah akan bersembahyang di belakangnya sehingga tidak dapat melihat kedua tepinya(saf-saf mereka). (HR. Musnaf Abdul Razak)